Gå til indhold
Cbox
  • da
  • CallMe: Transformation af IP-telefoni

    Ledende i Danmarks IP-telefoni med innovation og ekspertise

    Som chefudvikler og driftsansvarlig hos Debitel stod jeg i spidsen for GoIP, en af Danmarks største IP-telefoniudbydere. Med over 100.000 private kunder og mange store erhvervskunder var GoIP et flagskib inden for branchen.

    Overvindelse af Tekniske Udfordringer

    Da jeg overtog rollen, var der ingen overlevering fra de oprindelige udviklere. Jeg stod over for en kompleks og udfordrende opgave: at vedligeholde og forbedre en løsning baseret på Asterisk med en PHP platform for provisionering, CDR (Call Detail Record) og fakturering. Det blev hurtigt klart, at løsningen led af betydelige tekniske udfordringer.

    Migrering til Java-baseret Centile Platform

    Jeg iværksatte et omfattende migreringsprojekt, hvor GoIP's løsninger og kunder blev flyttet til en mere robust og skalerbar Java-baseret platform, Centile. Denne migration krævede omhyggelig planlægning og eksekvering for at sikre korrekt routing af ind- og udgående opkald mellem de gamle og nye systemer samt nøjagtig indsamling af CDR-data til fakturering.

    Udskiftning af Asterisk Gateways og Implementering af IP-telefoni

    De gamle Asterisk gateways blev udskiftet med mere avancerede ISDN30 gateways. CDR-data blev indsamlet og distribueret gennem nye rutiner, herunder til CallMe's billing services. Interne ISDN30-linjer blev nedlagt, og al telefoni blev omlagt til IP-telefoni gennem IP til ISDN30 gateways.

    Udvikling af Virtuelle Telefoncentraler og IVR Kaldsflow

    For kunderne konverterede jeg løsninger til virtuelle telefoncentraler på Centile-platformen. Jeg udviklede dynamiske IVR (Interactive Voice Response) kaldsflow, som kunne styres via databaser og nemme webbaserede administrationer. For CallMe redesignede jeg også de interne IVR-flows til at inkludere selvbetjening, tyverispærring, saldokontrol og mere.

    En Kompleks og Kritisk Migrering

    Denne migrering var en af de mest komplekse og kritiske jeg har håndteret. Når det gælder telefoni, er nedetid eller afbrydelser uacceptable. Sikkerhedsaspekterne ved IP-telefoni viste sig også at være en betydelig udfordring, men en, som vi overvandt med omhu og ekspertise.